lunes, 18 de octubre de 2010

3. Inici del treball en equip

Objectius
Crear la comissió de convivència
Planificar el treball en equip: sensibilització, anàlisi-diagnosi, propostes de millora, execució del pla de convivència.

Temporalització: 3 hores (1 hora: constitució Comissió de convivència – diagnosis, 1 hora: explicació del projecte i manera de treball al claustre docent. 1 hora: PAS i comunitat educativa. Setmana de l’11 al 15 d’octubre. 

Descripció del treball realitzat

El treball de constitució de la Comissió de Convivència va estar precedida primer per una petita reunió en que amb l’equip directiu vam decidir separar la part de diagnosi de centre amb el de diagnosi de l’entorn i comunitat educativa no docent, doncs ens seria més fàcil poder trobar-nos i treballar sobre l’anàlisi.

Per aquest motiu vaig organitzar tres reunions diferents per a plantejar el treball de diagnosi del Projecte de convivència. 
En aquesta primera reunió amb l’equip directiu es va creure adient convidar a les coordinadores a pertànyer d’aquesta comissió, doncs per compatibilitat horària amb el cap d’estudis seria molt més fàcil. La resta de mestres de l’escola van ser convidats a assistir sempre que volguessin. Com que el Cap d’estudis i les coordinadores de cicle ja es troben cada dilluns de 12 a 13hores per a la coordinació seria un bon moment per a treballar també en el Projecte.
En una primera reunió amb aquest equip, vam constituir la Comissió i explicar com treballaríem i les fases de la implementació de tot el procés.

En una segona sessió vam explicar tot el procés d’execució del Projecte de Convivència  a tot el claustre, detallant les activitats a dur a terme i que seria molt necessari la col·laboració de tots i totes les mestres, alumnes, família i el personal no docent per a portar-lo amb èxit i que sobretot fos una eina real i útil dins la nostra comunitat educativa.

En una tercera reunió, convido al Personal no docent (monitores, conserge i PAS) així com a la representant de l’Ampa i consell escolar a la reunió on se’ls explica el que es farà a l’escola pel que fa a la posada en marxa del procés d’elaboració del Projecte de Convivència. En General troben molt positiu aquest treball i accepten amb molt positivisme el treballa fer conjunt. Se’ls explica les fases de tot el projecte i les activitats que s’aniran fent al llarg d’aquest i el grau d’implicació que esperem que hi hagi per la seva part.

Per tant un cop explicat el projecte a tots i totes les implicades, juntament amb l’equip directiu es va decidir que dins de la fase de diagnosi, treballaríem primerament amb l’equip de mestres (coordinadores de cicle), la mestra d’educació Especial, la directora de l’escola i jo mateix com a dinamitzador del grup de treball. També es convidaria a qualsevol docent que volgués aportar la seva visió en el diagnòstic. 

Acords prioritzats i Compromisos

Al final de totes les reunions establertes amb els diferents sectors que formen la comunitat educativa, s’aconsegueix i s’acorda a col·laborar estretament per a obtenir uns bons resultats en la sensibilització, l’anàlisi-diagnosi i una millor posada en funcionament del Projecte.
Jo, juntament amb l’equip directiu ens comprometem a ajudar, rebre i estudiar qualsevol proposta que vingui de qualsevol de les parts anteriorment esmentades i poder treballar en equip, tot col·laborant amb ells.

Indicadors d'Avaluació
Acceptació dels implicats a participar en l’anàlisi, diagnosi, propostes de millora i execució del Projecte de Convivència.

Grau de satisfacció

De la reunió del mestres per a demanar col·laboració en el procés d’anàlisi, hi va haver un petit grup de persones que es van queixar que els hi estàvem posant massa feina a més de la que ja tenien, tot i que vaig argumentar en les explicacions que era un treball que ens havia d’ajudar a millor el tema de convivència dins de la comunitat educativa, aspecte que precisament molts dels mestres de l’escola és on es queixen que cada vegada hi ha més problemes. 
Se’m planteja una tasca difícil, i és el fet que cada vegada que hagi de demanar alguna cosa als/les mestres haig de dissenyar també la manera en que ho plantejo i ho venc perquè no se sentin amoïnats amb més feina de la que ja tenen. 

Compliment dels compromisos i acords anteriors
Els acords i compromisos es veuen ràpidament complerts ja que en les següents setmanes demano fer una primera activitat de sensibilització i responen de manera fantàstica a les tasques que s’encomanen.
Si que és veritat que en algun curs em veig amb la necessitat d’acompanyar a la tutora a realitzar la tasca amb els alumnes per evitar la sensació d’estar sola en el treball i així disminuir la sensació de treball extra.
Dels resultats d’aquetes primeres activitats de sensibilització en parlaré més detingudament en properes explicacions.

Observacions personals
Com he comentat abans hi ha un petit grup de docents que es mostren atabalats per la quantitat de feina que tenen i veuen el treball del Projecte de Convivència com un treball burocràtic més que ve exigit per part de direcció i Departament de Direcció.
Serà un treball que hauré de treballar tot parlant i mostrant-me molt proper a l’hora del treball, facilitant-lo les feines.

bibliografia

Reflexions pròpies no lligades a cap sessió concreta

En aquestes primeres sessions de dinamitzador del treball en grup m’he adonat que no tothom assimila el treball de la següent manera, que cadascú es fa una idea del que se li demana. Aquestes sensacions i reflexions em porten a plantejar-me molts canvis en el sistema educatiu que portem internament a la nostra escola. I ara després de començar a treballar en aquest pràcticum m’he adonat que si l’hagués de tornar a fer, faria un treball profund del treball cooperatiu, un dels aspectes que manquen en el treball que es realitza  a la meva escola.

No hay comentarios:

Publicar un comentario