miércoles, 1 de diciembre de 2010

9. Diagnòstic del centre en matèria de convivència a partir dels ítems establerts al document marc.

Objectius
Analitzar la situació actual de la comunitat educativa en matèria de Convivència.

Temporalització
Per a realitzar aquest tasca ens hem hagut de reunir en 12 sessions d'aproximadament 1 hora cadascuna.

Descripció del treball realitzat
A partir del document Marc i paral·lelament a  la fase de sensibilització, la comissió de convivència formada per les coordinadores de cicle, la directora i el cap d'estudis i la mestra d'Educació Especial, fem un diagnosis de la situació actual del centre vers els següents aspectes:

VALORS I ACTITUDS
Acollida.
Coeducació.
Competència Social.
Comunicació.
Educació emocional.
Educació per la pau.
Inclusió.
Mediació.
Símbols identitaris.

RESOLUCIÓ DE CONFLICTES
Absentisme.
Conflictes lleus.
Conflictes greus.

ORGANITZACIÓ DE CENTRE
Participació.
Estructura i gestió de recursos.
Norma.

La dinàmica sempre és la mateixa. Es llegeix una afirmació i cadascun dels membres de la comissió puntua de l'1 al 4 (1 gens, 2 poc, 3 força, 4 molt). Entre tots s'arriba a un consens de com veiem l'escola en cadascuna de les afirmacions. És un procés llarg doncs tothom pot opinar i posar exemples segons les seves vivències.
Un cop s'arriba al consens d'una frase es passa a la següent.
De cada apartat abans esmentats s'analitza l'aula, el centre i l'entorn.
Després hi ha un apartat de propostes d'actuacions a l'aula, al centre i a l'entorn que es realitzaran en actuacions posteriors.

A continuació es mostra un exemple de

DIAGNOSI DE L'ACOLLIDA
Diagnosi aula
1 2 3 4 Disposem d’estratègies organitzatives i metodològiques concretes d’aula per facilitar l’acollida de l’alumnat nou.
1 2 3 4 Preveiem actuacions per treballar la diversitat de l’alumnat, tot afavorint el coneixement mutu i facilitant la cohesió del grup.
1 2 3 4 Disposem d’un repertori compartit de recursos i materials didàctics per atendre l’alumnat nouvingut.

Diagnosi centre
1 2 3 4 Formem la comunitat educativa en destreses i coneixements per atendre l’alumnat nouvingut.
1 2 3 4 Tenim sistematitzats els processos d’acollida per a tots els membres de la comunitat educativa.
1 2 3 4 Tenim mecanismes específics per acollir l’alumnat i les famílies nouvingudes que arriben un cop iniciat el curs
1 2 3 4 Si el centre disposa d’aula d’acollida, es preveuen actuacions específiques per facilitar la transició entre l’aula d’acollida i l’aula ordinària.
1 2 3 4 Disposem d’un repertori compartit de recursos i materials didàctics per atendre l’alumnat nouvingut.
1 2 3 4 Tenim plantejada l’acollida i la integració de l’alumnat com un procés gradual i ben seqüenciat.

Diagnosi entorn
1 2 3 4 Impliquem les famílies en les activitats relatives a l’acollida dels nous membres de la comunitat educativa.
1 2 3 4 Ens coordinem amb entitats de l’entorn per dur a terme actuació concretes per treballar els processos d’acollida.
1 2 3 4 Potenciem que l’alumnat conegui i participi en les activitats que promouen les entitats culturals, esportives i de lleure.
1 2 3 4 Tenim en compte l’entorn del centre en la planificació d’estratègies per afavorir l’acollida i integració de tots els membres de la comunitat educativa.


Acords prioritzats
Tots els membres de la Comissió sabem de la gran dedicació que suposa aquesta segons tasca, després d'haver llegit tot el document Marc del departament d'Educació.
Per aquest motiu acordem trobar-nos en hores en que ens vagi bé a tots, proposant diferents dates i horaris, com per exemple algun migdia que no tenim exclusives i alguna tarda a partir de les 17'00 hores.
Tothom disposa del document Marc, que els envio per correu electrònic i els indico el link on el poden trobar, d'aquesta manera tothom es pot preparar amb antelació cada tema i pot aportar experiències pròpies.

Avaluació
El grau de satisfacció
Amb aquesta activitat he pogut constatar la motivació i les ganes de participar en el projecte per part de la Comissió de convivència. Els membres han dedicat un munt d'hores extres dins i fora de les seves hores de treball. Per poder fer un bon diagnòstic de tots els aspectes abans comentats, ens hem hagut de trobar en hores marcades amb un inici però en ocasions sense hora d'acabament, tot intentant poder començar i finalitzar un tema el mateix dia i sempre deixant el torn de paraula a tots els membres. En aquests moments s'expressen els pensaments, s'expliquen anècdotes i/o experiències i és molt important que el moderador, en aquest cas jo, deixés protagonisme a tothom.
Després de la segona sessió de diagnòstic una membre del grup comenta que estaria molt bé fer extensible l'anàlisi i l'assistir a les sessions a tota la resta de personal docent del centre. Comento aquesta idea a l'equip directiu i fan extensible aquesta idea als docents, tot i que després en el dia a dia no es veu incrementat en moltes més persones l'equip de treball inicial.

Bibliografia

Domènech, J.,  Arànega, S.  (2001). L' educació primària: reptes, dilemes i propostes‎. Barcelona: Graó.

Torrego, J.C. (coord.) (2006). Modelo integrado de mejora de la  convivencia. Barcelona: Graó

Coll, C. (1995). “Elementos para el anàlisis de la práctica educativa”. Psicología de la instrucción III. Nuevas perspectivas. Madrid: Síntesis Psicología, 9.



No hay comentarios:

Publicar un comentario