sábado, 27 de noviembre de 2010

8. Recull i buidatge de les activitats de sensibilització.

Objectius
Recollir tota la informació de les activitats de sensibilització. Buidar la informació obtinguda i fer l'anàlisi d'aquesta.

Temporalització
Setmana del 22 al 26 de novembre de 2010
6 hores de treball individual i traspàs a la comissió de convivència i a l'equip directiu.

Descripció del treball realitzat
Després d'haver realitzat totes les activitats de sensibilització, els/les tutors/es m'entreguen els resultats de les activitats de l'apartat de Gran grup. Els delegats entreguen els plecs d'activitats individuals de tots i totes els/les alumnes de l'escola i la coordinadora de menjador recull i entrega els resultats de les activitats adreçades al col·lectiu de no docents.
Un cop recollit totes les activitats, és hora de llegir cadascuna d'elles i recollir les reflexions de tothom que ha participat. Després faig una síntesi-reflexió d'allò més rellevant i allò en que coincideix més persones.

Acords prioritzats
S'acorda la manera en que es presentarà la informació i quines persones són les encarregades de  transmetre'm els papers, tot i que es donen diferents possibilitats via secretaria.

Avaluació
El grau de satisfacció
Estic molt satisfet doncs, tothom ha presentat les activitats i els comentaris en alguns casos han estat molt positius. L'activitat els ha servit per a poder aturar-se i pensar en el que consisteix la convivència. Algunes tutores em comenten que han pogut incidir en comportament si actituds que es donen a les seves aules i que han pogut fer a més una activitat molt profunda de tutoria en concepte de convivència, que els ha servit per obrir noves portes a actuar, a decidir, a fer dins de les seves aules.


RESULTATS DE L'ACTIVITAT 1: COMPARTINT MARCS CONCEPTUALS.
PROJECTE DE CONVIVÈNCIA - Alumnat

3rA
En la nostra aula i en el nostre centre aprenem a conviure perquè complim les normes que posa el professorat.
Quan els alumnes o les alumnes falten a classe, és suficient amb la justificació de les mares i/o els pares.
Els nois i les noies poden vestir com vulguem i el professorat no ha de fer res al respecte. És normal que una noia porti Hijab o hi hagi alumnat que portin gorres, piercing, etc...
3rB
Respectar les normes de l'escola.
Respectar a totes les persones que estan a l'escola.
Hem d'explicar tots els nostres problemes o dificultats als professors, pares, monitors.

3r C
Per una bona convivència és molt important complir les normes que posa el professorat.
Els alumnes i les alumnes tenen drets a ser respectats sense diferències.
L'alumnat i el professorat parlem, discutim i compartim idees per crear una bona convivència.

4t A
Hi ha nens/es que fan el que volen i no respecten les normes i ho paguem tots.
L’origen de molts conflictes a les aules o al centre provenen de problemes externs.
Els alumnes i les alumnes tenim drets a ser respectats per tota la comunitat sense
diferències de tracte per raó de gènere, origen, creences.


4rt B
Hi ha nens que no respecten les normes i rep tota la classe. 
Els alumnes i els mestres han de ser respectats.  
S’han de respectar les normes perquè si no hi ha càstic.


5è A
Els alumnes i les alumnes tenim el dret de ser respectats per tota la comunitat, sense diferències de tracte per raó de gènere, origen i creences.
En la nostra aula i en el nostre centre aprenem a conviure perquè complim les normes que posa el professorat.
En el centre l'alumnat i el professorat parlem, discutim i compartim idees sobre com crear un clima de convivència i respecte al centre.

5è B
Els membres de l'escola tenim dret a ser respectats sense diferències.
No hem de fer servir la força física per resoldre conflictes, hem de fer servir el diàleg.
Els i les alumnes no poden fer sempre el que volen, s'han de respectar les normes.

6è A
Els alumnes i les alumnes tenim el dret de ser respectats per tota la comunitat, sense diferències de tracte per raó de gènere, origen i creences.
La direcció del centre i el professorat no han d'intervenir en els conflictes on intervé alumnat del centre, però que es produeixen fora del centre.
Hi ha nois i noies que fan sempre el que volen i no respecten les normes, es crea mal ambient i després ho paguem tota la classe.

6è B
L'origen de molts dels conflictes a les aules o al centre provenen de problemes externs.
La funció del professorat és preparar-nos pel nostre futur i també parlar-nos d'emocions o de com ens relacionem.
Hi ha nois i noies que fan sempre el que volen i no respecten les normes, es crea mal ambient i després ho paga tota la classe.

6èC
Si entre tots els nois i noies volem que hi hagi un bon ambient de convivència tots hem de respectar les normes.
Els alumnes i les alumnes tenim el dret a ser respectats per tota la comunitat educativa sense diferència de tracte.
Els alumnes i les alumnes hem de solucionar els nostres conflictes però si no podem hem d'acudir  als professors, comunicar-ho a la família.

Reflexió i anàlisi de les dades del treball en grup. Activitat 1

En general s'accepta el fet que l'escola (mestres) posen les normes,però també es reclama la necessitat de consensuar les normes amb tota la comunitat educativa, fent partícip sobretot els alumnes i a partir del DIÀLEG poder definir els drets i els deures d'aquells que fan ús del  centre.

Dialogar, poder compartir moments, sentiments, preocupacions i mantenir una bona relació i comunicació entre escola-alumnes i famílies ha estat valorat com les eines més importants per a una bona convivència.

Respectar tothom per igual, sense cap mena de discriminació és un dret que es té clar, però a la vegada és focus de conflictes i el diàleg torna estar present en que ha de ser el canal mitjançant es respecti aquest dret. Es rebutja la imposició física o verbal en els conflictes.

La justícia de poder estar en un ambient idoni per aprendre. Els i les alumnes reivindiquen poder aprendre en espais adequats per a tal. Espais tranquils, on l'alumnat estigui motivat, i que puguin treballar de manera cooperativa, en col·laboració dels propis companys i companyes i sempre amb l'ajut dels docents, que els ajudaran a formar-se com a persones, preparant-los cap a un futur que no només és teòric o pràctic, sinó carregat d'emocions.

RESULTATS DE L'ACTIVITAT 1: COMPARTINT MARCS CONCEPTUALS.
PROJECTE DE CONVIVÈNCIA - Professorat

Educació Infantil

Una bona organització del centre i unes normes establertes afavoreixen una bona convivència i eviten conflictes.
Hem de ser respectuosos amb tots i establir canals de comunicació entre tota la comunitat educativa en tots els àmbits i espais.
La capacitat del professorat per gestionar les emocions a l'alumne incideix directament a la convivència què és el mitjà per garantir l'ensenyament-aprenentatge.

Cicle Inicial

La convivència és un dels mitjans que garanteix l'ensenyament/aprenentatge i ha d'estar basada en unes normes consensuades per tota la comunitat educativa.
Tots els professionals necessiten ajut a l'hora de plantejar i abordar certs temes de convivència i potenciar el treball en equip.
És fonamental que hi hagi bona comunicació entre alumnes, famílies i escola, per tal d'obtenir una bona convivència.

Cicle Mitjà

Per garantir una bona convivència fan falta unes normes clares i consensuades.
Perquè hi hagi una bona convivència, és important que tothom participi (mestres/alumnes i pares)
La intel·ligència emocional per part de tot el col·lectiu és important per a la bona convivència.

Cicle Superior.
La capacitat de reflexió del professorat sobre la seva pràctica és bàsica per trobar una metodologia adequada als nostres alumnes.
La coherència entre pensament, sentiment i acció és fonamental per tal que els alumnes tinguin un referent clar i segur.
El professorat necessita ajut a l'hora de resoldre problema de convivència.

RESULTATS DE L'ACTIVITAT 1: COMPARTINT MARCS CONCEPTUALS.
PROJECTE DE CONVIVÈNCIA - Personal no docent d’administració i serveis.

Monitores Menjador Primària
La convivència ens implica a tots: famílies, professorat, alumnat i personal no docnet i s’ha de crear vies de participació per definir com volem funcionar i conviure en pau.
Sovint necessitem ajut a l’hora de plantejar i abordar certs problemes de convivència al centre o a l’entorn.
Els problemes de convivència són normals i és natural que passin a les famílies, als centres, a l’entorn. L’objectiu ha der ser aconseguir que els problemes no en dificultin el funcionament normal i puguin ser tractats adequadament.

Monitores Menjador Infantil
La manera en què acollim les famílies nouvingudes  i l’alumnat de nova incorpració, pot facilitar la seva adaptació al centre o pot ser causa de problemes.
La convivència ens implica a tots: famílies, professorat, alumnat i personal no docnet i s’ha de crear vies de participació per definir com volem funcionar i conviure en pau.
Els problemes de convivència són normals i és natural que passin a les famílies, als centres, a l’entorn. L’objectiu ha der ser aconseguir que els problemes no en dificultin el funcionament normal i puguin ser tractats adequadament.

Personal Cuina
Els problemes de convivència són normals i és natural que passin a les famílies, als centres, a l’entorn. L’objectiu ha der ser aconseguir que els problemes no en dificultin el funcionament normal i puguin ser tractats adequadament.
La convivència ens implica a tots: famílies, professorat, alumnat i personal no docnet i s’ha de crear vies de participació per definir com volem funcionar i conviure en pau.
La nostra participació i col·laboració amb la xarxa educativa d’entorn incideix en la millora de la convivència.

PAS i TEI
La convivència ens implica a tots: famílies, professorat, alumnat i personal no docnet i s’ha de crear vies de participació per definir com volem funcionar i conviure en pau.
Els problemes de convivència són normals i és natural que passin a les famílies, als centres, a l’entorn. L’objectiu ha der ser aconseguir que els problemes no en dificultin el funcionament normal i puguin ser tractats adequadament.

Observacions

A continuació escric els comentaris que fan alguns memebres d'aquest col·lectiu:
El personal no docent ha de mantenir-se sempre al marge a l’hora de resoldre conflictes de convivència. Aquesta tasca ha de recaure sempre en el mestre, monitor corresponent i/o equip directiu, la qual cosa no vol dir que el personal no docent no pugui intervenir si s’observa un comportament incorrecte d’un alumne i no hi ha la presència del mestre/a.

La millor norma a aplicar a l’hora de plantejar i resoldre conflictes és el sentit comú per part de totes les parts implicades.
Les famílies, en general, haurien de col·laborar més estretament amb l’escola a l’hora d’educar els seus fills i no deixar tot el pes de la seva educació a l’escola.
Necessitat de poder comunicar-se amb els professionals (Docents i especialistes) per poder tenir més recursos.


Anàlisi i reflexió
Pel que fa als mestres i al personal no docent, en tots els grups existeixen reflexions i afirmacions comunes, com el fet de la necessitat de treballar en equip, de consensuar les normes quer s'estableixen al centre i poder-les consensuar amb les famílies i alumnes. Es parla de comunicació constant en el triangle família-alumne-escola on tothom participi del fet d'aprendre. Hi ha una preocupació en el canvi metodològic que ens porti a una millora de la convivència a l comunitat educativa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario