viernes, 19 de noviembre de 2010

7. Aplicació de les activitats 1 i 2 de sensibilització. Treball amb els delegats i delegades en el recull de les activitats.

Objectius
Aplicar les eines de sensibilització dissenyades per a l'elaboració del futur Pla de Convivència.
Fer el seguiment i valoració de les actuacions a través de la figura dels delegats/ades.

Temporalització:
Setmana del 8 al 19 de novembre de 2010
Temps de dedicació als tres grups de primària (3 hores)
Temps dedicat a la supervisió de l'activitat al personal no docent     (1 hora)
Temps de reunió amb els delgats/des (1 hora).

Descripció del treball realitzat
S'apliquen totes les activitats previstes en dues setmanes en hores de tutoria i comunica't segons cregui cada tutor/a. El personal no docent, PAS, TEI, ho fan en hores de disposició segons els seus horaris i sempre sota la supervisió de la Coordinadora de Menjador i la direcció del centre.

La primera activitat la realitzaran tots els col·lectius abans esmentats. La segona de moment només els alumnes, doncs es preveu realitzar una jornada reflexiva i de treball amb les famílies de l’escola i es convidarà al professorat i a tothom que treballa a  l’escola. 

L’activitat número 1 “Compartint Marcs conceptuals” consisteix a puntuar de l’1 (en desacord)  al 4 (totalment d’acord) un seguit d’afirmacions relacionades amb la convivència que pretén a la provocar la reflexió d’aquells que fan l’activitat.
Degut a que en un primer moment i en consens amb la comissió de convivència, les frases que apareixien a l’activitat eren força difícils per als alumnes de cicle inicial i educació infantil ens vam plantejar de retocar-les i adaptar-les als seus nivells.   
Després de valorar individualment totes les afirmacions de l’1 al 4, cadascú havia de formular tres aspectes que creien que eren importants per a conviure i formular-los de manera clara i concisa. Un cop fet això s’havien de trobar en petits grups de 5 o 6 persones i arribar a només tres frases. Més tard es posaria en comú en gran grup per  acabar amb tres frases que serien les consensuades.

Pel que fa als alumnes, el/la tutor/a seria l’encarregat/da de dinamitzar aquest procés. En el cas dels mestres les coordinadores recollirien les tres conclusions de petit grup i en Claustre amb ajuda de l’equip directiu i jo mateix doncs faríem el recull i el consens de les tres frases del col·lectiu de mestres. El personal no docent es van dividir en tres grups: monitoratge d’infantil, de primària i la resta de personal de l’escola.

La segona activitat, només adreçada de moment als/a les alumnes, seguiria el mateix model d’implementació. En aquest cas, l’activitat porta el nom “ Parlant de la nostra convivència” i intenta fer reflexionar sobre els aspectes que ens fan sentir bé i malament en el conviure i les estratègies que es poden seguir per a mantenir les bones coses i les propostes de canvi a les que ens fan sentir malament.  El recull d’aquesta activitat la fa cada tutor/a, arribant a una graella conjunta de classe on s’especifica els fets benestants i els fets de malestar col·lectiu i les actuacions a realitzar.

Tinc l’oportunitat, dins del meu horari de treball, de poder anar a veure com es desenvolupa l’activitat en tres dels grups de l’escola, concretament (3r A, 4t B, 5è A) . Comprovo que se segueix amb exactitud els passos que els vaig explicar. La dinàmica de diàleg és molt positiva i crec efectiva, doncs les aportacions dels alumnes sorgeixen de la reflexió profunda sobre el fet de conviure.

Després de parlar amb el cap d'estudis acordem que en la propera reunió de delegats que tindrà lloc al més de novembre es parlaria de l'avaluació de les activitats de sensibilització, de la implicació de l'alumnat, de la seva resposta, del efecte que havia causat en la classe...

Acords prioritzats i Compromisos
En general tothom (alumnes, personal no docent, TEI i PAS) respon molt bé a les demandes de la Comissió de convivència i realitzen les activitats en les dates proposades.

Un  cop passen les dues setmanes només un grup no m’ha entregat l’activitat, però parlo directament amb la tutora i ens pocs dies em fa devolució dels resultats. Tothom ha complert molt bé amb els compromisos en que havíem quedat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario